Geschiedenis 2023 - heden

Partijvoorzitter Eric Wetzels presenteert Dilan Yeşilgöz-Zegerius als kandidaat-lijsttrekker op 13 juli 2023

In de zomer van 2023 kwam in de geschiedenis van de VVD aan het tijdperk-Rutte een einde. Op 7 juli kwam Mark Ruttes vierde kabinet, bestaande uit VVD, D66, CDA en ChristenUnie, ten val als gevolg van onenigheid over het asielbeleid. Drie dagen later kondigde hij zijn vertrek uit de politiek aan. Rutte gaf te kennen aan te blijven als demissionair premier totdat na de Tweede Kamerverkiezingen van november 2023 er een nieuw kabinet is gevormd. Minister van Justitie en Veiligheid  Dilan Yeşilgöz-Zegerius stelde zich vervolgens  kandidaat als lijsttrekker voor de komende Kamerverkiezingen en daarmee als opvolger van Rutte als partijleider. Aangezien er geen tegenkandidaten waren, werd zij op 14 augustus formeel tot lijsttrekker benoemd - als eerste vrouwelijke lijsttrekker in de geschiedenis van de VVD.